Dubbeltest: Dacia Bigster of Seat Ateca - Voor een dubbeltje op de eerste rang
Grootste Dacia ooit tegen oudgediende Seat
80 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Bigster is de grootste, meest luxueuze en duurste Dacia ooit, maar voor zijn segment is hij nog altijd erg voordelig. Na een recente prijsverlaging kost een Seat Ateca echter ongeveer hetzelfde, dus is dat dan niet een veel betere keus?
Ho eens even, voor een vergelijking met een Dacia pak je toch een Skoda?
Wat is het budgetmerk van de Volkswagen Group? Van oudsher is het antwoord ‘Skoda’, maar de laatste tijd zijn Seats vaak voordeliger. Sinds Cupra een merk is, krijgt Seat dan ook geen grote nieuwtjes meer toegeschoven. De Ateca is voor autobegrippen zelfs stokoud, maar het in 2016 gepresenteerde model staat in 2025 nog altijd in de showroom. Seat houdt de prijs doelbewust scherp en zo stap je al voor €36.990 in deze ruime gezins-SUV, aanzienlijk minder dan Skoda-equivalent Karoq en vrijwel alle andere concurrenten. Vrijwel, want Dacia heeft nu ook een SUV in het C-segment.
Is de Bigster niet veel groter dan de Ateca?
De Bigster is met een lengte van 4,57 zelfs nog 19 centimeter langer dan de Ateca, maar kost met een vanafprijs van €31.000 veel minder. Wij rijden de Bigster als Hybrid, een volwaardige hybride met 155 pk en een automatische versnellingsbak. De Ateca laat zijn leeftijd onder meer blijken uit het feit dat het enige elektrische hier de ruitbediening is. Geen (mild-)hybrides dus, maar wel een versie die met 150 pk en een DSG-automaat qua specificaties goed vergelijkbaar is met de Dacia. Als 1.5 kost zo’n Ateca minimaal €38.990, de Bigster Hybrid moet minimaal €35.000 opbrengen. Wie dan bedenkt dat de gemiddelde vanafprijs in deze klasse ergens tussen de €40.000 en €45.000 ligt, weet dat deze auto’s allebei ook met de dikkere motoren relatief gezien koopjes zijn.
En zeker weer hartstikke ruim, die Bigster?
De naam ‘Bigster’ is weinig bescheiden en suggereert een enorme bak binnenruimte. Die biedt de grootste Dacia-SUV dan ook, al is het nooit een zevenzitter en lijkt het ruimte-aanbod bij een blik op de prijslijst zelfs wat tegen te vallen. De aldaar vermelde 464 liter bagageruimte is nota bene minder dan de 510 liter die Seat belooft, maar daar hoort een kanttekening bij. Beide auto’s hebben namelijk een flexibele, in hoogte verstelbare laadvloer. Voor 510 liter in de Ateca staat die vloer in de laagste stand, terwijl Dacia’s 464 liter de waarde bóven de vloer in de hoogste stand is. In totaal gaat er 546 liter onder het rolscherm van de Bigster Hybrid, een niet-hybride Bigster is nog wat ruimer. Het grote verschil tussen de Dacia en de Seat is hier niet eens per se de liter-inhoud, maar de vorm van het laadruim. Bij de Seat zit de ruimte voor een belangrijk deel in de hoogte, terwijl de Dacia een veel groter vloeroppervlak biedt. Dat is nog uit te breiden door de in drie delen neerklapbare achterbank neer te klappen, waarna er een laadruim van 1.912 liter ontstaat. Duidelijk meer dan de Seat, die met zijn in tweeën gesplitste bank neergeklapt tot 1.604 liter komt.
Is de Bigster een verlengde Duster?
Wie het Dacia-gamma een beetje kent, zal direct zien dat de Bigster in feite een verlengde Duster is. Dat verklaart voor een deel dat Dacia hem zo goedkoop in de markt kan zetten, maar toch heeft het merk zich er niet makkelijk vanaf gemaakt. De Bigster onderscheidt zich ook aan de voorkant visueel iets van de Duster, heeft een langere wielbasis én een unieke aandrijflijn. De Hybrid 155 gebruikt weliswaar het hybridesysteem dat we al van andere Dacia’s en Renaults kennen, maar dan wel in combinatie met een gloednieuwe 1,8-liter viercilinder die we nog nergens anders hebben gezien. Het turboloze blok is speciaal voor hybride-toepassingen ontwikkeld door Horse Powertrain, een joint-venture van Renault en het Chinese Geely. Met 156 pk is deze variant een stukje krachtiger dan de Hybrid 145-aandrlijfijn met de ‘oude’ motor, maar bovendien blijkt de nieuwe variant erg zuinig.
Hoe zuinig is de Hybrid dan?
We reden er bijna 1 op 20 mee, erg knap voor zo’n toch forse auto. Een combinatie van mechanische en elektronische verzetten levert ook hier soms wat wonderlijk schakelgedrag op, maar storend is dat zelden en de Hybrid-aandrijving doet soepel zijn werk. Wel missen we wat betrokkenheid: er is geen toerenteller en geen manier om zelf invloed uit te oefenen op het schakelgedrag, al zal de gemiddelde Bigster-rijder daar niet om malen.
Hoeveel scheelt het met de niet hybride Ateca?
De aandrijflijn van de Ateca is verre van nieuw en is de laatste jaren in vrijwel elk compact model van de Volkswagen Group verschenen. De 1.5 TSI werkt goed samen met de zeventraps DSG en is mede daardoor lekker bij de les, al heeft de motor vanuit stilstand soms wel even nodig om wakker te worden. De puur door benzinekracht aangedreven Ateca is een stuk minder zuinig dan de Hybride Bigster, zowel in theorie als in de praktijk.
Wat zijn de cijfers dan? Download daarvoor de bijgevoegde pdf. Daar vind je alle metingen, een ingevulde scorekaart en lees je gewoon een lekker verhaal. En uiteraard vertellen we je ook alles ovder deze dubbeltest in de video. Veel plezier ermee!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ateca FR Business Intense 1.5 110 kW / 150 pk TSI SUV 7
- 2025
- 10 km

Seat Ateca 1.5 TSI Xperience Business Intense Elek. Trekhaak | | Alcantara | LED | Carplay | Navi | Camera | PDC
- 2021
- 75.338 km

Seat Ateca FR Business Intense | Achteruitrijcamera | Airconditioning automatisch met 2-zone-temperatuurregeling | Centrale vergr. met afstandsbediening en Keyless Entry&Go
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (80) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.